Andrea Paddington Edwards började som barnskådespelare på Göteborgs Stadsteater, Storan samt på Angereds teater under Sven Wollters tid. Hon gick ut teaterhögskolan i Stockholm 2000, och kom därefter till Teater Giljotin där hon gjorde titelrollen i Markisinnan de Sade som blev mycket uppmärksammad. Andrea har sedan dess frilansat på teatrar i främst Stockholm, däribland Teater Tribunalen, Dramaten, Kulturhuset Stadsteatern och Galeasen. Hon har även varit på bl a Romateatern på Gotland samt Malmö Dockteater, där hon medverkade i hyllade Funktionell dumhet, samt regisserade Skvalpet. Funktionell dumhet har även blivit kortfilm; Vi bara lyder, baserad på Roland Paulsens bok med samma namn, och vann pris på International Documentary Filmfestival Amsterdam.
2011 hade Andrea premiär på SCUM-manifestet av Valerie Solanas på Turteatern, och den blev mycket uppmärksammad både av hyllande publik och recensenter, men förföljdes också av näthat. Föreställningen har sedan dess några veckor per år spelats för utsålda hus i Sverige och Norden. 2014 gjorde Andrea en dokumentärfilm för SVT om arbetet med SCUM-manifestet.
Andrea har även medverkat i ett flertal tv-produktioner och filmer, exempelvis Coacherna, Hassel och Jönssonligan - Den perfekta stöten.
Tidigare har Andrea arbetat på Malmö Stadsteater, Teaterrepubliken i Malmö samt på Calle Flygares teaterskola där hon regisserade avgångsklassen med en egenskriven pjäs. På Folkteatern har Andrea medverkat i Doktor Faustus, Dogville samt i Jane Eyre, Don Quijote, Urgent Drama, Misantroperna, Dödsdansen och Rövarna. Andrea var även på golvet-regissör i monologen Vi går aldrig sönder. Senast såg vi henne i SCUM-manifestet, Moderna tider samt Odysséen hösten 2022.
Andrea Paddington Edwards medverkar i Skönheten i kaos våren 2023 på Folkteatern.
Att spela en roll som byggs av andra
Läs intervju med Andrea Edwards i GP 181013