Skrotpunk, elektroniskt, eller futuristisk soukous? Det är inte lätt att sätta fingret på Fulu Mizikis egensinniga ljudvärld.
Bandets namn betyder ungefär ”musik gjord av skräp” och mycket riktigt så skapar denna grupp från Kongo Kinshasa musik på en arsenal av instrument konstruerade av diverse containerfynd: Allt från en guembri byggd av en gammal desktop, till ett trumset av plastdunkar och klaviaturuppfinningar av trä, fjädrar och aluminiumrör. En av medlemmarna spelar på ett slags pads med hjälp av med ett par avlagda flipflops.
Bandet grundades av Pisko Crane, en musiker som skapat mängder av instrument av föremål han hittat på Kinshasas soptippar och verkstäder. Men inte bara musikinstrumenten, utan även Fulu Mizikis futuristiska scenkläder och masker uppstår som ett resultat av bandets idéer om återvinning och ”upcycling” som ett sätt att leva i större harmoni med naturen.
Det afrofuturistiska skivbolaget Nyege Nyege bjöd in gruppen till Kampala i Uganda där de spelade in sitt senaste album, N’Djila Wa Mudujimu. Tillsammans med producenten Jonathan Saldanha fångade Fulu Miziki bättre än någonsin tidigare den råa kraft som är uppenbar i varje konsert med gruppen, där gatans rytmer gifter sig med framtidens jazz.
Konsert
2 november
Lilla Scenen
Kl 19.30